De school en La union - Reisverslag uit La Unión, Honduras van Renske Poelma - WaarBenJij.nu De school en La union - Reisverslag uit La Unión, Honduras van Renske Poelma - WaarBenJij.nu

De school en La union

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Renske

31 Augustus 2009 | Honduras, La Unión

Hallo allemaal!

Alweer een week voorbij, de tijd lijkt nu ineens voorbij te vliegen! Ik heb in mijn vorige verslag al uitgebreid verteld over de reis maar er is nog veel meer te vertellen over La Union, de school, de mensen en Gracias.

Vorige week maandag gingen Laura en ik voor het eerst op weg naar school. De school heet Vida Abundante Christian School or Abundant Life Christian School. School begint hier om 10 voor half 8 dus alle leraren moeten er om 7 uur zijn! Na een heerlijk ontbijtje van de huishulp Marie: geprakte bonen met roerbakei en tortillas en een flinke kop koffie met 5 scheppe suiker en melk!! (je went er aan;)) gingen we op weg naar school. Eerst langs het huis van Jake en Stan en daarna verder. Jake is een 24 jarige amerikaan die groep 5 lesgeeft. Stan is een 54 jarige amerikaan die groep 8 lesgeeft. Na 15 minuten lopen kwamen we aan bij de school. Een klein gebouwtje op de top van een berg. Ze hebben precies 8 lokalen en 1 kantoorgebouwtje er zijn geen gangen alleen overdekte gedeeltes. Op de zijkant van de berg is een klein voetbalveldje gemaakt, ze hebben delen van de berg weggehaald zodat het voetbalveldje een beetje recht is. Voor elke klas is er 1 leraar of lerares. Ook is er een aparte spaans leraar.

Lerares van grade 1 is Mvr. Valdez.
Leraar van grade 2 is Mnr. Valdez
Lerares van grade 3 is Mvr. Melendez (hier ben ik het meest, omdat deze klas 27 kinderen heeft wat nogal vol is in deze lokalen)
Lerares van grade 4 is Mvr. Turcios
Leraar van grade 5 is Mnr. Jake
Lerares van grade 6 is Mvr. Soto
Lerares van grade 7 is Mvr. Ponce
Lerares van grade 8 is Mnr. Stan

De regels van de school zijn ook heel anders dan de basisscholen in Nederland. Deze school is heel christelijk dus alles draait om God. Elke ochtend, voor elke pauze en aan het einde van de dag wordt er gebeden. Elke maandag moeten ze het volkslied van Honduras zingen en het onze vader zeggen. Ook beginnen ze elke ochtend met 20 minuten "devotional", waarin ze bijbelverhalen leren begrijpen. Ieder kind moet schoon en in uniform op school komen. Ze moeten altijd hun hand opsteken als ze iets willen doen of vragen. Bijvoorbeeld bij hun pen oprapen als die gevallen is. Of als ze iets willen lenen van anderen. Alle regels hangen overal op de muren en in elke klas hangt een quote uit de bijbel. Bijvoorbeeld hier in het lokaal van grade 3 waar ik nu zit te schrijven hangt op de muur: " Whoever loves dicipline loves knowledge. prov. 12:1". Ook draait elk vak om God. Dus ze krijgen spelling met woorden uit de bijbel. Ze krijgen "science" waarbij ze leren dat God alles heeft geschapen en dat de mens het allerbelangrijkste is dat God geschapen heeft. Zoals de mensen die mij goed kennen wel weten ben ik totaal niet christelijk en ben ik eerder tegen het opdringen van christendom op basisscholen. Dus dit is een hele uitdaging voor mij. Maar zoals de mensen die mij goed kennen ook weten pak ik alles met beide handen aan en ga ik overal voor de volle honderd procent voor. Ik heb vannochtend dus mijn eerste "devotional" gedaan met een klein succes al zeg ik het zelf.

Maar genoeg ovr de school. Ik woon al meer dan een week bij de gezelligste familie in het grootste huis van heel La Union, en daar moet zeker ook wat over geschreven worden. Zoals ik al zei in mijn vorige verslag woon ik bij een jong gezin. Albin, Osiris en hun kinderen Jhosselyne en Josue. Albin is deels eigenaar van het busbedrijf van la Union, daardoor is hij erg rijk. Zijn familie is erg rijk. Osiris werkt in de "public school" en Jhosselyne zit bij ons op school. Josue zit nog niet op school. Marie is bij ons vanaf 6 uur s ochtends tot 2 uur s middags en dan weer vanaf 5 uur tot half 7. Ze wast onze kleren kookt ons eten en ruimt onze kamer op. Echt heel bizar om helemaal niets te mmoeten doen als je thuis komt. Laura en ik slapen samen in een grote kamer. We hebben ieder ons eigen 2persoons bed!!! en een eigen badkamertje. De muren van onze kamer zijn blauwgroen en al onze foto s hangen op de muren. Heel gezellig dus. Josue is net een klein aapje en hij speelt de hele dag met Nieve en zijn vriendjes. Wat ook echt bizar is, is dat de kinderen allebij koffie drinken! De familie is heel aardig en wilt ons alles laten zien in La Union. We zijn al bij veel familieleden op bezoek geweest. Allemaal heel aardig en gastvrj. Ze vinden het heel bijzonder dat we spaans spreken en meer willen leren. Ook willen ze allemaal Engels leren.

La Union is erg klein maar heeft van alles te bieden. Kerkjes, voetbalvelden, beekjes, kleine rivieren, vogels, 3 scholen en super veel tiendas(kleine winkeltjes.

Het eten en de manier van leven is totaal anders dan hoe het is thuis. We eten elke dagen gefrituurde bananen, geprakte bonen en we drinken elke dag koffie. Iedereen is heel relaxd.

Elke dag is een beetje hetzelfde maar toch ontdek je elke dag weer iets anders.


Ik moet nu gaan want de school gaat sluiten. Dikke kus en groetjes Thalia

  • 01 September 2009 - 00:26

    Lennart:

    Lieverd!

    Ik ben blij dat je het zo naar je zin heb! (En dat je uitgevonden hebt hoe waar ben jij nu werkt haha!) Alweer anderhalve week weg! Leuk om die verslagen te lezen over hoe het er daar allemaal aan toe gaat!

    Geniet ervan!

    Kusje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Honduras, La Unión

Renske

Actief sinds 20 Aug. 2009
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 47988

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2009 - 15 Augustus 2010

Renske in Honduras

Landen bezocht: